Hemgjord barnmat- några av mina recept från c:a 5-6 månader

Det är jätteenkelt, BILLIGT och tillfredställande att göra egen barnmat! Linus har bara ätit mat i knappt två veckor men han älskar det jag gjort hittills! Jag måttar aldrig när jag lagar mat så samtliga mått nedanför är uppskattningar. Jag försöker använda så mycket ekologiska ingredienser som möjligt men det är ju valfritt.


Köttfärssås med pasta, storkok

C:a 10 portioner
250 gram köttfärs
2 morötter
3 dl passerade tomater
2 dl vatten
2 msk rapsolja
1 tsk lökpulver
3 dl risonipasta

Häll vatten, passerade tomater, olja och lökpulver i en medelstor kastrull. Medan det börjar koka, skala och hacka morötterna. Häll i morötter och köttfärs i kastrullen och låt småkoka nån kvart.

Mixa allt ordentligt med en stavmixer.

Sätt på en kastrull med c:a 1-2 liter vatten. När vattnet kokar, ha i 3 dl risonipasta. Koka c:a 11 minuter och häll av nästan allt vatten i en sil.

Häll ner pastan i köttmixet och mixa ytterligare! Gör blandningen lite lösare än du vill ha den i slutändan eftersom den tjocknar rätt mycket när den svalnar.

Häll upp i behållare som tål att frysas och micras, nuby har jättebra varianter!


Kycklingpasta med paprika

C:a 10 portioner
En kycklingfilé
En röd paprika
En tomat
2 msk rapsolja
2-3 dl vatten
1 tsk lökpulver
3 dl risonipasta

Gör enligt köttfärsreceptet!

Hoppas din unge gapar lika stort som min!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0